Bildanalys Instagram och CC licens

Väl en bild ur tex ditt Instagram flöde, eller någon annanstans där du har publicerat en bild. ( har du aldrig publicerat något så väljer du en bild från din kamera som du skulle kunna tänka att visa upp för andra.

  1. Har du redigerat bilder? Hur och varför?
  2. Vad vill du berätta med bilden? Vad är bildens budskap, i vilket syfte har du valt att publicera bilden?
  3. Varför blev det just den bilden? Berätta vad du är mest nöjd med gällande bilden.
  4. Läs igenom creative commons licenserna och bestäm dig för vilken licens som du anser passar bäst på din bild.

exempel från @bildsalBorås

Skärmavbild 2019-03-18 kl. 13.17.44

  1. Nej, jag har inte redigerat bilden. Det är inte den typen av bild tycker jag att jag tex skulle lägga ett filter över. För mig att det viktigt att bilden visar bildarbetet i i bildsalen.
  2. Jag vill berätta om en arbetsuppgift som vi gör som vi gör på bilden. Syftet med att jag lägger den på Instagram är ju att fler kan se den, inte bara vi som går på skolan utan även andra lärare. Jag tycker också att det är bra att kunna tagga, i den här fallet taggade jag med det konstverket vi tagit inspiration av och konstnärens namn vilket resulterade i konstnären själv lajkade inlägget.
  3. Jag hade tagit flera bilder som jag publicerade i hög. Anledningen att jag valde denna som ”front” var för att den visar på inspirationen och arbetsuppgiften. Jag får ju heller inte lov att publicera namn eller ansikten på mina elever pga av GDPR, vilket är det jag kanske tänker på mest när jag tar bilderna.
  4. Om jag skulle välja licens på bilden så skulle jag välja…. (själv har jag den hårdaste via flickr, copyright, vilket inte är en creative common licens)

 

Lämna en kommentar